מה ההבדל בין יועץ מס לרואה חשבון?

החלטתם לפתוח עסק קטן כדי שתוכלו להשלים הכנסה, אבל כשמגיעים מכתבים מרשויות המס, אתם פשוט לא מוצאים את ידיכם ואת רגליכם. וודאי כבר שמעתם על האפשרות לפנות ליועץ מס, אבל למה לעשות את זה? למה לא לעשות את כל ההתקשרות עם הרשויות בעצמך?

"כל אדם שפותח עסק, ולא משנה מאיזה סוג – למשל מאפיה – כמו שהוא זקוק לציוד להתחיל לעבוד, כך הוא זקוק ליועץ מס. זה חלק בלתי נפרד מהעסק. יועץ מס ייחשב לאותו העסק את הגובה הנכון של המקדמות למס ההכנסה ולביטוח הלאומי", מסביר שגיב בורמן, יועץ מס.

אי אפשר להסתפק במנהל חשבונות?

"מנהל חשבונות מתעסק רק בהנהלת חשבונות. אנחנו, כיועצי מס, נותנים מגוון רחב הרבה יותר של שירות –הכולל גם הנהלת חשבונות, גם ייעוץ כלכלי וגם את החישובים הנכונים לצורך מס וכמובן הגשת דיווחים".

מה ההבדל בין יועץ מס לרואה חשבון?
"ההבדל המרכזי בינינו לבין רואי חשבון הוא שאנחנו, כיועצי מס, רשאים לתת לחברה בע"מ כל סוג של שירות הנהלת חשבונות, מיסוי ושכר, פרט לחתימה על מאזן ועל ביקורת שנתית".

למה עוסקים קטנים ובינוניים צריכים לשלם מקדמות למס ההכנסה?
"כל עסק רווחי במדינת ישראל צריך לשלם מיסים למדינת ישראל. עסק שלא יפריש מקדמות במהלך שנה שוטפת, עלול להיקלע למצב שבסוף השנה, בעת הגשת הדו"ח, הוא יקבל את חוב המס שהיה צריך לשלם ממילא – בתוספת ריבית והפרשי הצמדה. ככה הוא משלם יותר ממה שהיה צריך בשוטף וכך גם יכול להגיע למצב שבו החוב עומד על עשרות אלפי שקלים וזה יקשה עליו מבחינה כלכלית. זו יכולה להיות צרה גדולה".

כשהמקדמות ששילם גדולות מהחוב יש החזרים?
"יש החזר. המדינה מחזירה את הפער בתוספת ריבית והפרשי הצמדה, עד 90 יום מיום הגשת הדו"ח השנתי".

למה עוסק קטן צריך יועץ מס ולא יכול להסתפק במנהל חשבונות?

"יועץ מס ייתן לאותו עסק ייעוץ וליווי כלכלי ומיסויי מההתחלה ומהצעד הראשון. הוא יביא אותו למקום הנכון מבחינה מיסויית ומבחינה כלכלית. אדם שפותח חנות מכולת או דוכן פלאפל –כל עסק קטן – הוא צריך ליווי צמוד מההתחלה כדי שבסופו של דבר יוכל להפוך לגדול".
אם אתה רואה שלקוח שלך עושה טעויות בניהול העסק – אתה מתערב?

"כמובן. הליווי הצמוד שאני מדבר עליו כולל מעקב אחרי הפעילות של העוסק והדרכה נכונה. לכוון אותו לעבוד בצורה נכונה על מנת שיצליח כלכלית ולא ייפול לבור", מסביר בורמן. לדבריו, דווקא לעסקים קטנים ובינוניים כדאי לגשת ליועצי מס ולא לרואי חשבון. "כיוון שההתמחות של רואי חשבון היא בענייני תאגידים וחברות, הם מתעסקים בגופים גדולים יותר, עם היקף עבודה גדול ויקר יותר. לכן, כשרואה חשבון לוקח על עצמו לנהל עסק קטן, לא תמיד הוא יכול לפנות את הזמן הנדרש כדי לתת יחס אישי לאותו עסק קטן יחסית", ציין בורמן.